Особливості декларування знищеного/пошкодженого майна в декларації держслужбовців
Система декларування майнового стану є важливим елементом запобігання корупції та контролю за доброчесністю державних службовців. Проте в умовах широкомасштабної війни в Україні постало питання відображення в деклараціях майна, знищеного внаслідок бойових дій. Це зумовлює необхідність чіткого роз'яснення особливостей процедури декларування в таких випадках для забезпечення прозорості та достовірності декларацій.
Відповідно до статей 45-47 Закону України "Про запобігання корупції" державні службовці зобов'язані щорічно подавати декларацію про майно, доходи, витрати та зобов'язання фінансового характеру. До декларації включаються відомості про об'єкти нерухомості, рухоме цінне майно, цінні папери, грошові активи та інше майно.
Через військову агресію багато українців, в тому числі й посадовців, втратили свої квартири, будинки, автомобілі та інше майно. Разом з тим у декларантів виникає логічне запитання – чи потрібно знищене майно відображати у своїх деклараціях?
Так, дані про знищене майно (квартири, будинки, автомобілі та інше) необхідно відображати у деклараціях.
Де відображати інформацію про знищене майно?
Якщо ваш будинок зруйновано, то дані про такий об’єкт підлягають відображенню в розділі 3 «Об’єкти нерухомості» декларації до моменту виключення відомостей про нього із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Аналогічний підхід застосовується й до транспортних засобів, відомості про які необхідно відображати у розділі 6 «Цінне рухоме майно – транспортні засоби» декларації до зняття цього знищеного транспортного засобу з обліку.
Якщо транспортний засіб був знищений чи залишився на тимчасово окупованій території або пошкоджений і не придатний до подальшого використання, власник авто може звернутися до найближчого сервісного центру МВС і замовити послугу вибракування транспортного засобу, після чого транспортний засіб буде знято обліку (постанова Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388).
До якого моменту відображати інформацію про знищене майно?
- Нерухомість: До моменту виключення відомостей про нього із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
- Транспортні засоби: До зняття цього знищеного транспортного засобу з обліку.
Умовами для припинення права власності на знищене рухоме майно є наявність встановленого факту знищення майна.
Документами, які підтверджують знищення майна, можуть бути матеріали технічної інвентаризації, що засвідчують факт знищення майна, довідки органів внутрішніх справ України, акт про пожежу, офіційні висновки інших установ або організацій, які відповідно до законодавства уповноважені засвідчувати факт знищення майна тощо.
Повністю знищене майно може виключатися із декларації, а щодо пошкодженого майна вказується актуальна вартість.
Важливо!
- Зберігайте всі документи, що підтверджують факт знищення майна.
- У разі виникнення будь-яких питань звертайтеся за роз'ясненнями до:
роз’яснень стосовно декларування, що розміщені у Базі знань НАЗК;
отримати додаткову консультацію можна, звернувшись до уповноваженого підрозділу (особи) з питань запобігання та виявлення корупції за місцем вашої роботи, а також направивши офіційного листа на електронну пошту info@nazk.gov.ua або за телефоном контакт-центру (044) 200-06-94.