Сіверська міська громада
Бахмутський район, Донецька область

ДОБРОВІЛЬНЕ ОБ’ЄДНАННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД

 


ДОБРОВІЛЬНЕ ОБЄДНАННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД

 

Відповідно до статті 5 Конституції України носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Право визначати і змінювати конституційний лад в Україні належить виключно народові і не може бути узурповане державою, її органами або посадовими особами.

Відповідно до статті 140 Конституції України, місцеве самоврядування є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення у межах Конституції і законів України.

         5 березня цього року набув чинності Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад». Він став наступним кроком на шляху до децентралізації влади, яку було анонсовано ще в 2014 році. Нагадаємо, що попередні кроки були здійснені в грудні 2014 року, коли були ухвалені зміни до Бюджетного та Податкового кодексів України, якими була запроваджена фінансова децентралізація

Зокрема, Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» став відправним пунктом для стимулювання громад до об’єднання та формування спроможних територіальних громад через механізм переходу бюджетів об’єднаних громад на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом.

          Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» визначає конкретний механізм добровільного об’єднання територіальних громад, якого раніше не існувало. Створення потужних, самостійних та самодостатніх територіальних громад є важливою частиною процесу децентралізації..

Мета цих реформ  – сформувати самодостатні територіальні громади з визначеною територією, матеріальними та фінансовими ресурсами, розвинутою соціальною інфраструктурою, які спроможні виконувати функції органів місцевого самоврядування на належному рівні.

Для досягнення мети  Закон передбачає встановлення основних умов об'єднання територіальних громад, порядок його ініціювання, порядок утворення об'єднаної територіальної громади та діяльності органів місцевого самоврядування в об'єднаній територіальній громаді до формування нових органів. Регулюються питання правонаступництва, управління об'єктами комунальної власності, формування бюджету, форми державної підтримки, зокрема фінансової.

 Важливо, що Законом  передбачено демократичні процедури в процесі ініціювання жителями чи органами місцевого самоврядування пропозицій щодо об’єднання, прийняття ними відповідних рішень. Це також стосується і розробки перспективного плану об'єднання територіальних громад, який формується з пропозицій сільських, селищних, міських районних рад і на основі яких приймається рішення відповідною обласною радою про схвалення цього плану. 

Акцент на добровільності виконання закону( добровільне, а не примусове об’єднання)

Добровільне об`єднання здійснюється за низки умов. Зокрема у складі об`єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницькій орган місцевого самоврядування; територія об`єднаної територіальної громади має бути нерозривною.

Добровільне об`єднання територіальних громад не призводить до зміни статусу населених пунктів як сільської, так і міської місцевості.

Ініціаторами об`єднання можуть бути сільський, селищний, міський голова; не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи або ж органи самоорганізації населення відповідної території; сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення.

 Слід зазначити, що держава одразу анонсувала, що буде здійснювати підтримку добровільного об’єднання територіальних громад. Це, а також прирівнювання бюджетів об’єднаних громад до бюджетів міст обласного значення, мають спонукати територіальні громади до об’єднання.
         Держава здійснює інформаційно-просвітницьку, організаційну, методичну та фінансову підтримку добровільного об`єднання територіальних громад.

Щодо фінансової підтримки державою добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ та міст - загальний обсяг фінансової підтримки розподіляється між бюджетами об`єднаних територіальних громад пропорційно до їхньої площі та кількості сільського населення у такій територіальній громаді з рівною вагою обох цих факторів.

Пропонується надати пропозицію щодо добровільного об’єднання територіальних громад  Верхньокам’янській, Серебрянській, Дронівській, Різниківській, Званівській сільським радам Артемівського району, Ямпільській селищній раді Краснолиманського району в Сіверську територіальну громаду з центром у місті  Сіверськ .



« повернутися до списку оголошень